Friday 19 July 2013

10 Tanda Waktu Sesuai Berhenti Kerja

Hidup kutu lepak pun mahu tak mahu kena kerja juga. Jadi tadi aku ada terbaca artikel tentang tanda-tanda dah sampai masa untuk berhenti atau bertukar kerja. Memang sengaja aku cari artikel macam ni. Maklumlah kutu lepak, bila kerja tiga ke empat tahun mulalah bosan. Sekarang aku ingin berkongsi tanda-tanda seperti yang dinyatakan.

1. Bila kamu atau syarikat kamu terjebak dalam skandal.

Lumrah manusia, bila kita buat salah sikit habis kena hentam. Jatuh terus reputasi. Lebih teruk lagi dicaci maki. Walaupun asalnya kita pekerja yang komited, selalu bagi 110% fokus pada kerja namun asbab benda seperti skandal atau salah laku ini pasti akan buat kita tersungkur. Aku rasa ramai yang dah pernah mengalami atau menyaksikan situasi macam ni. Kalau aku memang cepat-cepat aku angkat kaki. Sebab kalaupun kita berubah atau menyesali kesalahan tu, orang akan tetap pandang serong dan hilang percaya.

2. Syarikat ada tanda nak merosot, nak lingkup atau gulung tikar.

Kalu setiap bulan reputasi syarikat merosot maka aku nasihatkan cepat-cepat lah mohon kerja lain untuk masa depan yang lebih cerah. Jangan biarkan korang melingkup sekali dengan syarikat itu.

3. Tiada cabaran dalam pekerjaan atau jawatan.

Kejadian ini biasanya berlaku pada orang yang melakukan kerja rutin, maknanya setiap hari buat kerja yang sama. Contohnya operator pengeluaran. Sampai satu tahap korang boleh buat kerja sambil tutup mata sebagai tanda kerja korang dah tidak mencabar mana. Bagi aku memang bosan bila dah ke tahap itu. Eloklah kalau berhenti cari pengalaman dan cabaran baru.

4. Tidak belajar sesuatu yang baru atau tiada kemajuan diri.

Hidup kita ni sepatutnya biarlah semakin maju seiring dengan hari yang berlalu. Aku yang kutu lepak pun tahu prinsip ni. Kalau setiap hari sama sahaja level pengetahuan dan skill kita maka tiadalah gunanya. Bagi aku orang yang tidak maju seiring dengan masa ibarat bangkai bernyawa sahaja. Jadi kalau korang ada keinginan memajukan diri, bila kejadian ini berlaku maka cepat-cepatlah ubah angin untuk belajar benda yang baru.

5. Disisihkan oleh pengurusan.

Bila tengah bekerja ada tak orang yang sedar kewujudan korang? Penting tak pendapat atau hasil kerja korang pada syarikat? Atau bila korang ada atau tak ada situasi department sama sahaja tiada perubahan. Jika ada kursus atau aktiviti dalam department, ada ke tidak korang dijemput? Bos di mana-mana pun biasanya ada kroni dan tukang kipas. Jadi yang kroni ini sahaja yang dapat keutamaan. Nasihat aku eloklah angkat kaki jika berdepan pengurusan macam ni. Susah korang nak mengembangkan kerjaya.

6. Beban kerja dan stress.

Kerja pun kerja jugak, tapi kalau hidup dah tunggang langgang dek beban kerja yang melampau, apalah makna kehidupan korang tu. Kemudian tiap kali pergi kerja jadi stress. Membawa pulak sampai kerumah. Keluarga pula jadi mangsa tekanan hidup korang. Berhenti je lah kerja. Cari kerja lain.

7. Tak ada hati lagi nak kerja.

Aku yang kutu lepak ni selalu ada perasaan ni. Rasa berat je nak pergi kerja. Buat kerja pun macam siput sedut je kelajuannya. Banyak penyebab yang buat korang rasa macam ni contohnya persekitaran yang tak selesa, politik dramatik dan banyak lagi. Jadi cari lah tempat kerja yang berpotensi buat kita gembira. Nak kerja pun semangat.

8. Tak ada ruang untuk maju atau naik pangkat.

Bila dah kerja takkan pula selamanya nak level sama sahaja. Nampak sangat syarikat tak menghargai perit jerih dan keringat tulang 132 kerat kita (aku pun tak tahu manusia ada berapa tulang). Kadang-kadang dalam satu jabatan ramai sangat staff senior yang tunggu giliran nak naik pangkat. Kalau macam tu berjanggut la korang kena tunggu. Tapi bergantung juga pada polisi syarikat. Apa pun, kalau rasa dah tak ada masa depan lagi dalam syarikat, carilah pilihan lain.

9. Skop kerja tidak bertepatan dengan jawatan.

Aku pernah ada kawan berjawatan engineer. Masa dapat tawaran kerja bukan main gembira macam kera dapat bunga. Lepas masuk kerja hari-hari merungut kena buat kerja office boy. Sekarang dia dah berhenti sebabnya tak puas hati dengan kerja yang tak menepati pengetahuan dan kebolehan dia. Sekian cerita tauladan...

10. Ada tawaran kerja lain.

Rezeki ni kerja tuhan. Kita tak tahu bila tuhan nak bagi mahupun nak tarik balik. Sambil-sambil kerja tu cuba intai-intai peluang yang lebih baik. Kalau dapat offer yang masyuk apa salahnya kita terima. Bukan sebab tamak. Bukan nak jadi pembelot. Sekurang-kurangnya korang dapat menaik taraf hidup korang.

Okay. Dah cukup 10. Kalau tak faham bacalah ulang-ulang. Kalau ada tanda-tanda ni dalam hidup korang cepat-cepat jumpa bos korang dan ucapkan "Bos! You are fired!". Ini sekadar pengkosian daripada bacaan dan pengalaman seorang kutu lepak.

No comments:

Post a Comment