Saturday 20 July 2013

Tips Berjaya Dalam Interview

Post sebelum ni aku sibuk bagi galakan pada korang untuk berhenti kerja. Tapi kalau lah nak berhenti pun biarlah ada back up atau plan B. Maksudnya di sini eloklah korang dapatkan dulu kerja lain atau set-up perniagaan sendiri. Kalau tak korang umpama menggali kubur sendiri. Nak dapat kerja kalau mengikut prosedurnya mestilah kena pergi interview atau dalam bahasa melayu temu duga. Kalau nak berjaya eloklah korang baca tips daripada kutu lepak macam aku. Setakat ini aku belum pernah kena reject lepas pergi interview atau temu duga.

1. Yakin diri atau confident.

Mula-mula sekali kita kena yakin atau confident. Buang semua rasa gugup. Kalau rasa ragu-ragu baik korang batalkan je interview tu. Tak kiralah jawatan yang ditawarkan besar mana pun kalau kita yakin kebarangkalian untuk diterima adalah tinggi melangit. Panel temu duga pun akan jadi yakin untuk terima kita. Ada ke orang yang nak menggaji pekerja yang lembek dan lesu, yang tiada karisma dan keyakinan diri? Soalan ini mudah dijawab dengan hanya menggunakan prinsip logik akal.

2. Berpenampilan menarik.

Ingin aku tegaskan dan beri ingatan keras kepada korang setiap kali pergi interview pastikan korang berpenampilan formal. Tidak kiralah jawatan apa sekalipun waimah driver lori. Pakaian pula mestilah kemas daripada hujung kepala sampai hujung kaki. Buatlah panel interview jatuh cinta pandang pertama dengan korang. Tak kisahlah kalau muka tak kacak atau muka macam kutu lepak, asalkan ada gaya macam pelakon drama korporat melayu. Lumrah manusia senang terpikat dengan benda yang cantik dipandang. Walaupun korang hipster atau rockers yang tak selesa bergaya kemas, cubalah berlakon sekejap untuk temuduga itu.

3. Komunikasi yang baik dan lancar.

Pasal komunikasi ni mungkin kena ada latihan sikit. Kebanyakan temuduga sekarang dijalankan dalam English. Jadi kena lah mahirkan sikit english korang. Salah itu biasa. Yang penting korang bertutur dengan jelas dan lancar. Setiap soalan yang ditanya wajib dijawab dengan jawapan bernas. Di sini kemahiran menggoreng dan mengayat perlu di asah. Jangan pula gugup dan tergagap-gagap kerana korang ada potensi menjadi bahan ketawa para panel temuduga. 

Maka dengan ini cukuplah 3 tips yang aku rasa paling penting dalam menghadapi interview. Kalau ikut semuanya tanpa gagal, kemungkinan besar korang akan berjaya. Macam aku cakap tadi rekod interview aku 100% berjaya. Tips inilah yang aku percaya dan amalkan. Kalau tak percaya korang boleh cuba.

Semoga Berjaya!

No comments:

Post a Comment